Klas aan de School
“Onderwijs is alleen passend als het de kansen van kinderen als uitgangspunt neemt.”
Luc Stevens
Profiel ‘Klas aan de school’
Binnen Het Schateiland vormt de ‘Klas aan de school’ letterlijk een eigen klas in een eigen lokaal. Hier zijn leerlingen van groep 4 tot en met 8 welkom met een of meer van de volgende kenmerken waarbij altijd naar de persoonlijke ondersteuningsbehoeften van elke leerling zal worden gekeken:
- Een intelligentieprofiel dat ligt tussen moeilijk lerend en (ver) boven gemiddeld
- Door sociale- en/of emotionele oorzaken (tijdelijk) niet tot leren komen in het regulier onderwijs
- Moeilijk leren en/of blokkades ondervinden bij het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden op didactisch en/of sociaal-emotioneel gebied
- Gebaat zijn bij een zeer gestructureerde leeromgeving.
- Bij de plaatsing van leerlingen wordt rekening gehouden met groepsgrootte, aanwezige zorgzwaarte en groepsdynamiek.
Kenmerken ‘Klas aan de school’.
- Een veilig pedagogisch klimaat gericht op duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid.
- Er wordt voor elke leerling binnen 6 weken na plaatsing een Ontwikkelingsperspectief (OP) opgesteld; elke leerling volgt zijn eigen leerlijn.
- De klas wordt begeleid door leerkrachten die speciale cursussen/ opleidingen hebben gevolgd voor het begeleiden van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Door een nauwe samenwerking tussen de clz van ‘Klas aan de school’, de leerkracht en de clz van de eigen school wordt er gekeken naar de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. In het plan wordt beschreven welke stappen er worden doorlopen om de leerling goed in kaart te brengen zodat er gekeken kan worden hoe de leerling weer terug kan keren op zijn reguliere school.
- Kleinere groepen (maximaal 15) waardoor er sneller geïntervenieerd kan worden.
- Er is vijf ochtenden per week een onderwijsassistente aanwezig in de klas.
- Differentiatie in aanbod, leerstrategieën en methodes.
- Er wordt extra ondersteuning geboden vanuit onderwijs en/of zorg waar nodig. Leerkrachten werken samen met verschillende zorgaanbieders.
- Er is een nauwe samenwerking met ouders en zorg.
- Een specifiek aanbod gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Een lesaanbod gericht op theorie en praktijk.
- Er is aandacht voor de verschillende levensbeschouwelijke achtergronden.
Kenmerken sociale context
De leerlingen van ‘Klas aan de school’ zijn afkomstig uit de Krimpenerwaard. De leerlingen hebben eerst onderwijs genoten op een reguliere basisschool maar zijn door diverse problematieken (tijdelijk) in ‘Klas aan de school’ gekomen. De leerlingen zijn afkomstig van scholen binnen Stichting Onderwijs Primair maar kunnen ook vanuit de andere schoolbesturen komen.